• Kultúrák, avagy diákok találkozása a könyvtárban

    Kultúrák, avagy diákok találkozása a könyvtárban


    Az iskolai könyvtár egy fizikai és digitális tanulási hely az iskolában, ahol
    az olvasás, kérdezés, kutatás, gondolkodás, képzelőerő és a kreativitás központi fontosságú a diákoknak az információktól a tudásig tartó „utazásához” és a személyes, társadalmi és kulturális fejlődéséhez.”  
    (IFLA Iskolai könyvtári útmutató 15. p.)


    A Könyvtárogató társasjáték és tűzzománc képek

    A felső tagozatosok tanítás után már nem a napközi keretei között töltik a délutánjaikat, hanem a tanulószobán. A házi feladat elkészítésére és a szóbeli átnézésére van lehetősége a gyerekeknek. Sajnos itt már nem egy pedagógussal vannak. Az alsó tagozatban megszokott napközis csoport már nincs jelen és a közös programokra, játékokra sincs igazán lehetőség.
    A tanulószobás gyerekek is szívesen jönnek a könyvtárba, egyfajta menedéknek tekintik. Gyakran csak számítógépezni szeretnének, együtt lenni, beszélgetni, a kölcsönzés és olvasás többeknél háttérbe szorul. Viszont a könyvtárat szeretik, gyakran töltik itt a szabad idejüket lecke megírása, tanulás után.
    Ez adta az ötletet, hogy a könyvtár keretei között kicsit szervezettebben csináljunk valamit, aminek örülnének, amiben motiváltak lennének. A népmese napjához kapcsolódóan Nagy Viola könyvtárpedagógia-tanár szakos hallgatónkkal társasjáték készítésébe kezdtek az 5. osztályos gyerekek. A népmese témája kinőtte magát és több héten át hétfői és szerdai napokon dolgoztunk a könyvárhasználati ismeretekhez kapcsolódó társasjátékon. A gyerekek készítették a mezőket, a dekorációt, a bábukat és a dobókockát is. Ők alkották meg a szabályrendszert és a feladatkártyákat is. A játék lényege, hogy a mezőkön végighaladva könyvtárhasználattal és a könyvtár dokumentumaival kapcsolatos kérdésekre kell válaszolniuk a játékosoknak.






    A játékkészítés folyamatáról a Fotótárban láthatók a képek (Kattints!)

    Nagy Viola végig mentorálta a csapatot az alkotás folyamatában. Viola vizuális- és környezetkultúra - könyvtárpedagógia tanár szakos végzős hallgató az SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskola MA képzésén, a 10 hetes egyéni gyakorlatán a mi könyvtárunkban teljesíti.

    A játék elkészítésében „könyvfaló” diák, vagány számítógépes, tanulószobát megúszni akaró, tanulási problémákkal küzdő, hátrányos helyzetből érkező roma és kézművességben ügyes diák is részt vett, de mindenkiben közös, hogy mindvégig lelkesedéssel és végtelen kreativitással alkottak. A gyerekekkel együtt találtuk ki a játék formáját, célját, közösen szerveztük meg a munkafolyamatokat, ki melyik részt vállalja.
    Résztvevők:
    Bohr Anna 6.a


    Bohr Marietta 5.a
    Csurár Milán 5.b
    Jenei Dóra 5.e
    Kaponya Angelika 5.e
    Kiss Violetta 5.e
    Leskó Dominik Norbert 5.b
    Ördög-Katona Dániel 5.b
    Polák Norbert 5.b
    Sivók Lara 5.c
    Szentpéteri Lilla 5.b
    Sztankovics Kamilla 5.c
    Vass Cintia 5.b
    Veszelovszki Dalma 5.b


    Párbeszéd köztem és az egyik diák között:
    - Szerdán gyertek, mert befejezzük a társasjátékot!
    - Oh, jaj!
    - Mi a baj? Nem értek rá?
    - De igen, jövünk! Csak már vége lesz? Én még akartam csinálni egy pókot!


    Az egyik tanulószobás diák nem akart részt venni a társasjáték készítésében, de mégis szerettük volna, ha valahogyan be tud kapcsolódni. Iskolát váltott, ebben a tanévben érkezett hozzánk. Szívesen jön ő is a könyvtárba órák után. Nagyon szép tűzzománc munkákat készít, heti rendszerességgel jár szakkörre. Néhány szakkörös társával együtt kedvet kaptak, hogy a sokszínűség és kultúra témájához kapcsolódva “logót/képeket” készítsenek nekünk.
    Az alkotók:
    Hajdú Blanka 4.a
    Fekete Frigyes 6.b
    Bajúsz Nóra Virág 5.c
    Deák Sára Edit3.c
    Péter Edina 4.a
    Az összes kép a Fotótárban látható (kattints!)




    A képek mindegyike a könyvtár lehetőségeit, sokszínűségét szeretné bemutatni, úgy ahogy a gyerekek azt elképzelték. A képek nem mindegyike nyerte el végső formáját a pályázat beadásáig, de amint kész, feltöltjük a végső változat fotóját is. Miután bekereteztetjük őket, terveink szerint a könyvtárban és az előterében kapnak helyet.
    Ezúton is köszönjük Sugár Ibolya tanárnő segítségét!


    A mindennapi könyvtári életünket Szaszkó Víta 8.b osztályos tanulónk dokumentálta. Víta évek óta rajong a fotózásért. Családi rendezvényeken, szabadidejében is szívesen készít képeket a saját fényképezőgépével.  Régóta követem a fotóit a közösségi oldalon. Remekül elkapja a pillanatokat. Így megkérdeztem, és örömmel vállalta, hogy készít pár fotót a könyvtár mindennapjairól és a társasjáték munkálatairól.
    Víta társasjáték megalkotásáról és a délutáni könyvtári életről készített képei a Fotótárban láthatók (Kattints!)
    Azt gondolom, hogy egy könyvtár nem csak az állományával kell szolgáltasson és nem csak könyvtári órán kell odafigyelnünk a diákjainkra. Talán ennél még fontosabb, hogy észre vegyük, mi érdekli őket.  Észrevegyük azt, hogy ki miben tehetséges és ezt fejlesszük, erősítsük bennük, akár a könyvtár adta lehetőségekkel. Ha a könyvtár „csak” helyszínül vagy témául szolgál egy hobbihoz, akkor ezen a téren kell nyitottnak lennünk és tudni kell teret adnunk a gyerekeknek.
    Lehet, hogy közösséget, barátokat talál a társasjáték készítése során. Lehet, hogy éppen türelmet és kitartást tanul vagy inkább segít, hogy nyitottabbá, felszabadultabbá váljon. Lehet, hogy megerősítést kap abban, hogy jól fogalmaz vagy ügyes a kézműves feladatokban, kibontakoztathatja a képzelőerejét. A délelőtti órákon és dolgozatokban kevésbé jól teljesítő diáknak is sikerélménye lehet. A hobbi pedig néhány év múlva szakmává válhat. A projekt során ezeknek mind-mind igyekezett teret adni a könyvtár és könyvtárostanárai.
    Mert a könyvtár:
    - korosztályokat kapcsol össze
    - különböző tehetségeket kapcsol össze
    - különböző hobbiban tevékenykedő diákokat kapcsol össze
    - pedagógusokat kapcsol össze


    Németh Szilvia
    könyvtárostanár
    Rókusi Általános Iskola
    Szeged